Wednesday, October 12, 2011

LUMRAH MENJADI WANITA DAN IBU

Salam semua,

Dik panas terik matahari ni, tiba-tiba datang idea nak menulis..(tapi sekarang dah tak panas lagilah, dah sampai office dan dah pun kena air cond yang sejuk, alhamdulillah).  Kalau korang biasa dekat area NM kerja ni, tempatnya memang dekatlah dengan stesen LRT Ampang Park, dan dekat jugaklah dengan KLCC dan Pusat Beli Belah Ampang Park.(so memang keraplah aktiviti outing ye..hehehe..)

Ceritanya adalah bila tiap kali NM pg lunch (KLCC or Ampang Park Mall) mesti perhatikan kaum-kaum wanita ni. Belah pergi, tangan tu akan pegang wallet dan handphone saja, adalah sikit-sikit yang pegang beg kecik..hehe..tapi belah balik ke office tangan pasti ada jinjing plastik beg, paper beg etc..lalalalala..(shopping jek kan?????)

Tapi apa isi dalam beg tu? Pastilah barang-barang keperluan, kesukaan, kerterpaksaan beli, magazine dan etc.  bila NM fikir balik, NM pun sama. Nak juga share yang kaum wanita dan ibu ni sebenarnya sangatlah prihatin. Barang-barang dalam beg tu bukanlah barang yang bukan-bukan dan tidak perlu.  Ada antara kita yang akan beli toiletaries, buah tangan untuk anak bila balik rumah nanti, keperluan dapur serba sikit dan etc.

Point NM di sini adalah, lihatlah wanita..dalam waktu bekerja masih boleh mengingati apa barang yang dah habis dekat  rumah, pasti terselit juga walau sekotak ubat gigi atau sekotak tisu atau sepapan panadol untuk keperluan rumah, lebih prihatin tu ada yang siap boleh ingat deadoran si suami tu dah habis dan perlu beli yang baru dah pun. Lagi bagus kalau ada yang siap belikan shaver, shaver foam dan lain-lainlah untuk husband korang..hehehe

Bukan apa, ini pengalaman NM sendiri..sampai saja depan pintu rumah pengasuh, si anak dah bertanya "Mommy bawa apa tu?, Mommy beli apa untuk Qhaleef?" Ini berlaku bila dia terpandang beg dan barang apa yang kita bawa balik setelah seharian kita meninggalkan dia di rumah pengasuh. (Kesiaannya anak aku)

Jika lelaki, korang rasa diorang mcm tu tak? rasanya tak kan? NM berani confirmlah..diorang akan order saja barang yang takde..sebab diorang tahu jek ada depan mata. Ini untuk barang-barang keperluan kecil-kecillah ye..mcm shampoo ke, cotton buds ke, hand wash ke, panadol ke?...sebab diorang memang takkan ambik tahu pasal hal-hal macam ni. (Jangan marah erk..)

Gitulah kisahnya...So, kesimpulannya, bukanlah wanita tu pergi lunch tu asyik menyelit2 beli baju atau benda2 tak perlu sangat. Mereka sebenarnya sangat prihatin tentang barang-barang keperluan dalam rumah. Kisah ini adalah kisah benar untuk saya..hahahahaha...tiap kali out for lunch ada saja plastik beg bawa balik ke office..jeng jeng jeng!

Oklah..itu jek nak share ngan korang..fikir balik pasal yg NM cakap, kesian kat anak kita, kalau sampai jek kita nak ambil dia dari rumah pengasuh...mesti dia happy dan kekadang nak tahu apa yang kita bawa untuk dia hari tu..kesian.....kesian kan? kan? kan? alah korang pun dulu-dulu kalau mak atau ayah balik dari mana-mana mesti tanya jugak kan? (mcm NM dulu..siap godeh beg kertas mak baru balik dari kerja kilang..sian mak..padahal dalam tu ada bekal makanan dia yang dah kosong....)

Oklah yang baik jadikan pengajaran, yang buruk jadikan sempadan. NM sayang korang! Gambor? xdek ye..nah hamik gambor nih..mereka adalah lelaki-lelaki dalam hidup saya...saya mahu sebutkan kalimah Alhamdulillah....

Sekian.

waktu ni di Hospital Pantai Indah, Qhaleef demam rindu pada daddy

No comments:

Post a Comment